Instagram @decotanne

Wie is Anne Decot?

Ik ben beeldend kunstenaar en fotograaf afkomstig uit Antwerpen, België. Ik behaalde recent mijn Master diploma in fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen.

Wat beschouw je als thuis, refererend naar het feit dat je net afgestudeerd bent aan de academie in Antwerpen en je beweegt tussen werkruimte/woonruimte?

Een thuis is voor mij niet inherent verbonden aan een plaats. Je thuis voelen heeft te maken met een innerlijke staat die verbonden is met o.a. je identiteit. Het is een plaats waar ik ten alle tijd rust vindt. Vanuit die rust, komt de meeste inspiratie.

Hoe ben je terecht gekomen op de academie in Antwerpen? Wat is je traject geweest?

Na een opleiding (van drie jaar) aan de kunsthumaniora wilde ik mezelf meer creatief verdiepen. De opleiding fotografie sprak me het meeste aan op de Academie vanwege de artistieke vrijheid.

Waar is je atelier gevestigd?

Antwerpen, Borgerhout

Wat was het verhaal achter je masterproject? Hoe ben je hier stapsgewijs toe gekomen?

In Continuüm wil ik ontsnappen aan de claim van objectieve representatie, zo eigen aan het fotografische medium. Ik gebruik de beschrijvende precisie van apparaten – scanner en camera – om de waargenomen realiteit te transformeren in iets wat voorbij gaat aan materie. Het verlangen om het onbereikbare in beeld te brengen wordt vertaald als het uittesten van de limieten van de waarneming, een inherent fotografisch streven. Terwijl de tekeningen en het sculpturale object vanuit een scheppende kracht worden gemaakt. 

Wat zijn de uitgangspunten van je creatieve werk/proces?

Verinnerlijken. Creëren is heel erg contact zijn met wie je bent. Tijdens het werkproces probeer ik geconcentreerd en aandachtig te zijn en tegelijk is het een moment om te kunnen loslaten. Het is een constante beweging tussen beheerst zijn en me erbij neerleggen dat dingen soms gebeuren of zijn zoals ze zijn.

Is er een persoon bv kunstenaar maar kan iedereen zijn die jouw praktijk heeft beïnvloed?

Naast mijn vriend die kunstschilder is, Casper Fredeus, heeft de Zero beweging tijdens de laatste twee jaar van mijn opleiding een invloed op mijn werk gehad. Maar ook muziek inspireert me enorm, van Graindelavoix tot Max Richter en Dead Can Dance. 

Hoe wil je dat mensen reageren/zich voelen wanneer ze je werk observeren?

De toeschouwer van mijn beeldenreeks zou kunnen ervaren hoe de dimensie van het oneindige in het doodgewone gevonden wordt. Een traag meditatief en immersief beschouwen van het beeld maakt het mogelijk om voorbij de oppervlakte te kijken en intuïtief de metaforische laag waar te nemen. De beelden worden zo een poort naar onverwachte betekenissen.

Kan je beschrijven waar je nu mee bezig bent?

Mezelf toewijden aan de kunstpraktijk vind ik erg belangrijk. Naast mijn part time job bij Lies Mertens probeer ik regelmatig te tekenen en schilderen en denk ik na over toekomstige tentoonstellingen met mijn reeks Continuüm. 

Heb je een favoriete artiest?

Anish Kapoor, Heinz Mack, Jef Verheyen, Hiroshi Sugimoto, Ruudt Peters, Jean-Michel Folon 

Moest je 1 tip kunnen geven aan studenten die nu pas een opleiding beeldende kunst beginnen, wat zou je hen dan meegeven?

Geef jezelf de tijd die nodig is om te groeien om je kunstpraktijk zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. 

—–

Who is Anne Decot?

I am a visual artist and photographer based in Antwerp, Belgium. I recently received my Master degree in photography from the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp.

What do you consider home, referring to the fact that you just graduated from the academy in Antwerp and are moving between work space/living space?

For me, a home is not inherently connected to a place. Feeling at home has to do with an inner state that is connected to your identity, among other things. It is a place where I can find peace at all times. From that rest comes most of my inspiration.

How did you end up at the academy in Antwerp? What was your trajectory?

After three years of studying art in high school, I wanted to deepen myself creatively. The photography course appealed to me the most at the Academy because of the artistic freedom.

Where is your studio located?

Antwerp, Borgerhout

What was the story behind your master project? How did you get there step by step?

In Continuum I want to escape the claim of objective representation, which is inherent to the photographic medium. I use the descriptive precision of devices – scanner and camera – to transform perceived reality into something beyond matter. The desire to portray the unattainable is translated as testing the limits of perception, an inherently photographic endeavor. While the drawings and the sculptural object are made from a creative force.

What are the starting points of your creative work/process?

Internalizing. Creating is very much about being in touch with who you are. During the work process I try to be concentrated and attentive and at the same time it is a moment to let go. It is a constant movement between being in control and accepting that things sometimes happen or are the way they are.

Is there one person e.g. artist but could be anyone who has influenced your practice?

Besides my boyfriend who is a painter, Casper Fredeus, the Zero movement has been an influence on my work during the last two years of my education. But music also inspires me greatly, from Graindelavoix to Max Richter to Dead Can Dance.

How do you want people to react/feel when they observe your work?

The viewer of my sculpture series might experience how the dimension of the infinite is found in the ordinary. A slow meditative and immersive contemplation of the image allows one to look beyond the surface and intuitively perceive the metaphorical layer. The images thus become a gateway to unexpected meanings.

Can you describe what you are working on now?

Devoting myself to art practice is very important to me. Besides my part time job at Lies Mertens I try to draw and paint regularly and think about future exhibitions with my series Continuum.

Do you have a favorite artist?

Anish Kapoor, Heinz Mack, Jef Verheyen, Hiroshi Sugimoto, Ruudt Peters, Jean-Michel Folon.

If you could give 1 tip to students who are just starting a fine arts education, what would you give them?

Give yourself the time you need to grow in order to develop your artistic practice in the best possible way.

Left Menu Icon